Amager Bakke åbner i foråret 2019

Byggeriet af et af verdens bedste og mest komplicerede energianlæg nærmer sig sin afslutning. Der mangler nu kun den endelige færdiggørelse af tagparken på toppen og de sidste myndighedsgodkendelser.
ARC er en del af byen

Stå på ski på toppen af et energianlæg, der nedenunder producerer miljøvenlig energi med den nyeste teknologi. Løb om kap med dine venner op ad et stejlt bjerglandskab og pust ud med udsigt over landets hovedstad i 85 meters højde, mens skorstenen pumper hvid, ren damp 30 meter over dig. Amager Bakke, hovedstadens nye energianlæg og tagpark, nærmer sig sin åbning.

Amager Bakke er et unikt projekt, hvor kombinationen af State-of-the-art forbrændingsteknologi og tagpark ikke er set før noget sted i verden. Byggeriet er tegnet af BIG og har tiltrukket sig stor national og international opmærksomhed som et eksempel på, hvordan industri og rekreative tilbud kan gå hånd i hånd.

Første spadestik til Amager Bakke blev taget i marts 2013, og fra september 2017 har energianlægget produceret strøm og varme til hovedstadens indbyggere. Ved årsskiftet gik anlægsarbejdet i gang på toppen, og det forventes færdigt ultimo december 2018.

Åbner for offentligheden

ARCs direktør Jacob Hartvig Simonsen forventer, at Amager Bakke kan åbne for offentligheden i foråret 2019.

”Når vi er lidt upræcise i den udmelding, skyldes det primært to forhold. Fremdriften på tagparken er i sagens natur helt og aldeles vejrafhængig. Kommer der efterårsstorme, må arbejdet i det fri indstilles, og snevejr kan ligeledes vanskeliggøre afslutningen af tagparken. For det andet skal vi samt Fonden Amager Bakke hver især have en lang række godkendelser på plads, lige fra ibrugtagningstilladelse, tilladelser til ophold på taget og godkendelse af skiliften,” fortæller Jacob Hartvig Simonsen.

”Der er ingen tvivl om, at vi med Amager Bakke rykker grænserne for, hvordan et energianlæg kan indgå i samspil med byens liv. Det giver naturligvis anledning til en lang række spørgsmål, og i tæt dialog med de relevante myndigheder, inspektionsfirmaer og leverandører, arbejder vi målrettet på at løse opgaven. Og vi skal nok komme i mål”, understreger direktøren.

Helt unikt

Fonden Amager Bakke har lejet taget på toppen af Amager Bakke af ARC, og Fonden har siden vinteren 2017 arbejdet med etableringen af skibakke, løbestier, klatrevæg, skiudlejningsbutik og skilifte. Direktør Patrik Gustavsson fra Fonden siger i den forbindelse:

”Det er et komplekst byggeri, vi har kastet os over. Mange af de løsninger, vi skal bruge, har aldrig været prøvet før, simpelthen fordi der ikke findes noget tilsvarende i hele verden. Hvordan får man fx transporteret 14.000 m2 jord op på en flade, der visse steder hælder 45%? Og hvordan fastgør man skibelægning på et skråt tag uden at ødelægge tagpappen?”. Patrik Gustavsson fortsætter:

”Vejret er en faktor, som vi ikke kan planlægge os uden om. Så vi håber på et mildt efterår og vinter, så vi kan blive færdige så hurtigt som muligt”.

Testes af udvalgte skiløbere

Så snart det er muligt, vil der komme en periode, hvor skibakke, løbesti og øvrige faciliteter vil blive testet. Det vil ske i specifikke tidsrum og for særligt indbudte skientusiaster, løbere og klatrere. Copenhill A/S, der skal drive selve tagparken, fortæller ved direktør Christian Ingels.

”Vi kan ikke vente på at byde danskere, svenskere og folk fra hele verden velkommen. Men vi vil sikre den bedste oplevelse for alle, og derfor starter vi med at lade udvalgte skiløbere og folk fra skimiljøet teste faciliteterne igennem. Kun det bedste er godt nok for os. Vi håber på at kunne lade de første teste i løbet af december, hvor anlægget nedenunder gennemgår en række forbedringer” slutter Christian Ingels.

”Vi har netop været i Italien med Thomas Uhrskov for at teste underlaget. Vi kan godt løfte sløret for, at det bliver værd at vente på skioplevelsen. Videoerne samt datoerne for testforløbene offentliggøres på copenhill.dk, hvor booking også foregår”.

Hvem er hvem?

ARC er bygherre for selve bygningen Amager Bakke og stiller sin tagflade til rådighed for Fonden Amager Bakke, der opfører det rekreative areal. Fonden har efter udbud valgt sin operatør, Copenhill A/S, til at drive det rekreative areal.

Læs mere om Amager Bakke